Wednesday, 4 December 2013

khasiat kacang botol

assalamualaikum

tetiba datang idea nak update blog. dah lama betul aku tak update sampai kena marah dengan akak aku. haha. bising betul dia tu.

minggu lepas aku ada balik kampung. Then, pergi merayau dekat kebun atuk tengok pokok kacang botol tu lebat berbuah. rezeki namanya tu. dah la febret, dah lama tak makan pulak tu. buah ni aku suka makan cenggitu je buat ulam. sedap! kalau nak makan tambah jadi rencah dalam apa2 lauk pun sedap. actually nama sebenarnya aku tak tahu sebab ada orang panggil benda hijau ni kacang botor. hehe, aku tahu makan je.

ni antara khasiatnya 
  • mengandungi banyak protein, malah nilai kandungannya lebih tinggi jika dibandingkan dengan sayur-sayuran tropika lain yang daripada jenis kekacang.

  • Kandungan asid amino dalam kacang botol juga mempunyai persamaan dengan kacang soya. Kacang botol muda pula dikatakan, mengandungi banyak kalsium, besi dan vitamin A manakala daunnya juga mempunyai nilai pemakanan yang baik dengan kandungan protein dan vitamin A dan C serta garam galian.
    • Kacang botol mempunyai khasiat dan nilainya dalam perubatan. Bagi orang yang diserang demam campak, daun kacang botol yang direbus dengan bahan campuran lain boleh disapukan ke seluruh badan bagi melegakan penyakit. Air bancuhan daun kacang botol pula digunakan untuk mencuci mata yang bengkak dan bisul yang bernanah. Daunnya yang ditumbuk lumat juga boleh disapukan pada bahagian bengkak dan bisul serta daunnya juga boleh dimakan untuk mengubati ulser kulit  
    :) hari yang sama masa balik kampung ni hari dalam sejarah aku pergi sampai 3 rumah kenduri kahwin. selama ni nak keluar rumah pun malas.

    No comments: